Piątek, 24 listopada 2017. Imieniny Emmy, Flory, Romana

Spotkanie z kulturą polską na Żmudzi

2017-06-11 12:00:00 (ost. akt: 2017-06-13 17:40:32)

Autor zdjęcia: Archiwum stowarzyszenia

— Dni Kultury Polskiej na Żmudzi były pretekstem do wyjazdu na Litwę chóru Ojczyzna i zespołu Mżawka. Miałem przyjemność towarzyszyć zespołom w tym wyjeździe, więc pragnę podzielić się swoimi (i nie tylko) wrażeniami — pisze Wiesław Pietrzak, prezes koła Wspólnoty Polskiej w Węgorzewie.

Organizatorem Dni Kultury Polskiej na Żmudzi było Stowarzyszenie Polaków Kiejdan, a mówiąc ścislej, była to Pani Irena Duchowska. Wyjazd możliwy był dzięki finansowemu wsparciu Starostwa Powiatowego w Węgorzewie. Pierwszy dzień (3 czerwca) to XV Festiwal Kultury Polskiej w Kiejdanach, w ramach którego można było zwiedzić w gmachu samorządu Muzeum Rzeźb W. Ulewicza, uczestniczyć w spotkaniu literackim z autorką tomiku wierszy „We mgle”, Panią Ireną Duchowską. Po godzinie 15.00 rozpoczął się korowód z Rynku Wielkiego przez starówkę Kiejdan do Centrum Kultury, gdzie zaprezentowało się 26 zespołów uczestniczących w festiwalu, w tym 15 z Polski.

Po występach, około godziny 20.30 udaliśmy się na kolację zwaną „Wieczorem integracyjnym”. Miałem tam okazję zamienić kilka zdań z Michałem Mackiewiczem, prezesem Związku Polaków na Litwie i jednocześnie posłem na Sejm. Obecna była delegacja Polaków z Wędziagoły, która zaprosiła nas do siebie w drodze powrotnej do Węgorzewa. Drugi dzień (4 czerwca) to IV Festiwal Kultury Polskiej w Poniewieżu, który rozpoczął się mszą w Katedrze pw. Chrystusa - Króla. Tam też swoje umiejętności prezentowały chóry, w tym nasz chór Ojczyzna. Następnie udaliśmy się korowodem w okolice „Cido Areny”- wielofunkcyjnej hali widowiskowo-sportowej, gdzie zespoły zaprezentowały swoje umiejętności. Na scenie wystąpiło 20 zespołów, w tym wszystkie zagraniczne z pierwszego dnia, zmieniły się zespoły litewskie. Około godziny 15.30 wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, pamiętając o zaproszeniu do Wędziagoły. Tam, przy kościele czekali na nas gospodarze, na czele z Prezesem Zarządu Wędziagolskiego Oddziału Związku Polaków na Litwie, Ryszardem Jankowskim. Pan Ryszard to aktualny „Polak Roku na Litwie”, tytuł ten otrzymał po raz czwarty – brawo!

Gospodarze pokazali nam piękny kościół z 1823 roku. Dowiedzieliśmy się, że jedna msza w niedziele odbywa się w języku polskim. Chór Ojczyzna i Ryszard Zabłotny nie byliby sobą gdyby w takich okolicznościach nie zaśpiewali gospodarzom „Roty”. Zwiedziliśmy cmentarz z grobowcami rodziny Czesława Miłosza i dzwonnicę z dzwonami, które wzywały do powstania listopadowego i styczniowego. Na zakończenie gospodarze pokazali nam Dom Polski w Wędziagole. Jest to obiekt prywatny – dom po rodzicach działaczki Związku Polaków, Leonii Piotrowskiej, odbudowany, pięknie urządzony i utrzymany za własne środki z bogatą biblioteką, do której dołożyliśmy swoją cegiełkę z ostatniej zbiórki książek. Była to niezwykle wzruszająca wizyta. Na dogłębne podsumowanie wizyty i wyciągnięcie wniosków przyjdzie czas. Tak na gorąco mogę powiedzieć, że warto było tam jechać, aby poznać ludzi, którzy nie licząc się z własnym czasem i wygodami, poświęcają się dla podtrzymania polskości na Żmudzi i Ziemi Koweńskiej – bardzo trudnym terenie.
(Wiesław Pietrzak z obecnymi tam członkami Wspólnoty Polskiej, Chórem Ojczyzna i Zespołem Mżawka).

Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij