Jesteś-my wolni od nałogów - sprawozdanie z projektu realizowanego w SOSW w Węgorzewie

2015-01-17 14:45:44(ost. akt: 2015-01-17 14:49:57)

Autor zdjęcia: Robert Kun

Program jest realizowany w formie czterech zajęć warsztatowych . Jako pierwsza wspólna forma aktywnej integracji młodzieży został zorganizowany dwudniowy biwak profilaktyczny w Ośrodku wypoczynkowym Zatoka Kal. Uczestnictwo w biwaku pozwoliło na zdobycie umiejętności i rozwinięcie takich cech, które są istotne z punktu widzenia działań profilaktycznych chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Zrozumienie, iż normą są zachowania służące rozwojowi własnych zainteresowań, pasji oraz chronienie własnego zdrowia. Biwak zapoczątkował cykl zajęć profilaktyczno-edukacyjnych dla uczniów z klas młodszych i starszych.
W styczniu rozpoczęliśmy realizację programu Jesteś-my wolni od nałogów .
Uczniowie oraz nauczyciele zostali poinformowani o celach i formach realizacji programu.

Program jest realizowany w formie czterech zajęć warsztatowych .
Jako pierwsza wspólna forma aktywnej integracji młodzieży został zorganizowany dwudniowy biwak profilaktyczny w Ośrodku wypoczynkowym Zatoka Kal. Uczestnictwo w biwaku pozwoliło na zdobycie umiejętności i rozwinięcie takich cech, które są istotne z punktu widzenia działań profilaktycznych chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Zrozumienie, iż normą są zachowania służące rozwojowi własnych zainteresowań, pasji oraz chronienie własnego zdrowia. Biwak zapoczątkował cykl zajęć profilaktyczno-edukacyjnych dla uczniów z klas młodszych i starszych. Głównym celem zajęć było:
1. uwrażliwienie uczniów na problematykę związaną z uzależnieniami (alkohol, narkotyki, papierosy) i ich przyczynami,
2. wyrobienie nawyków pro-zdrowotnych, co może w konsekwencji zmniejszyć skłonność do sięgania w przyszłości po substancje zmieniające świadomość,
3. kształtowanie umiejętności obcowania z ludźmi, dostrzegania i szanowania potrzeb otoczenia, rozwijania zdolności empatii, rozumienia uczuć innych ludzi i uznawania prawa do własnego życia każdego człowieka,
4. rozwijanie zachowań asertywnych, umiejętności komunikacyjnych poczucia bycia niezależnym, świadomym swoich poglądów,
5. ćwiczenie umiejętności ich wypowiadania się,
6. uczenie się rozpoznawania i otwartego komunikowania innym własnych uczuć i potrzeb, a także wspólne poszukiwanie przez dzieci sposobów rozładowywania napięć emocjonalnych,
7. rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez obserwowanie własnej niepowtarzalności i doświadczanie akceptacji,
8. nauka radzenia sobie z konfliktami i podejmowania samodzielnych decyzji.
Zajęcia miały również za zadanie uaktywnić wszystkich uczniów w klasie, nauczyć analizowania, wnioskowania, przewidywania potencjalnych konsekwencji działania, zmobilizować do szukania twórczych rozwiązań.

Kolejna forma zajęć to zajęcia muzyczno-teatralne. Ich głównym celem było stwarzanie młodzieży możliwości do spontanicznej - odtwórczej i twórczej ekspresji muzyczno - ruchowej. Korygowanie zaburzonych funkcji, usuwanie napięć psychofizycznych, umożliwienie poznania samego siebie i swoich możliwości, odreagowania stresu, sprowokowania do samodzielnego wysiłku, a także swobodnego wyrażania siebie gestem i „otwierania” swojej osobowości. Podczas zajęć kształtowano umiejętność koncentracji, pamięci i uwagi, rozwijano poczucie rytmu, wzbogacano słownictwo bierne i czynne, usprawniano motorykę dużą, pobudzano do aktywności, wyrabiano umiejętności komunikowania się poprzez gest i „mowę” ciała ,a także rozwijano umiejętność pracy w grupie. Kształtowano zdolności odbierania i tworzenia sztuki., stwarzano możliwości poznania siebie okazywania pozytywnych emocji oraz panowania nad negatywnymi zachowaniami,
Treści programowe realizowane były w następujących działach:
• Śpiew
• Słuchanie i tworzenie muzyki
• Artterapia
• Przygotowywanie przedstawień artystycznych
• Prezentacja przedstawień

Podczas zajęć przygotowano 2 przedstawienia o charakterze profilaktycznym „Siła”- wystawione podczas XIV Mazurskich Spotkań Zespołów Amatorskich pt. „Uzależnieniom NIE” 25 października 2014 - grupa otrzymała wyróżnienie oraz spektakl „I ujrzałem bestię”, który 12 grudnia 2014r w II Węgorzewskim Przeglądzie Teatralnym o tematyce przeciwdziałania przemocy uzyskał czwarte miejsce oraz wyróżnienie.
Uczestnicy warsztatów chętnie brali również udział w zajęciach muzycznych karaoke, wspólnym muzykowaniu-nauce gry na flecie i gitarze.

Zajęcia sportowe - dały uczniom możliwość spędzania czasu wolnego aktywnie i z pożytkiem dla ich zdrowia. Pozwalały odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe.
Celem zajęć było:
a) oddziaływanie wychowawcze poprzez:
 wdrożenie uczniów do przestrzegania zasad współżycia zespołowego, kształtowanie
samodyscypliny,
 rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje oraz kolegów,
 propagowanie zasad „czystej gry” (fair play),
 przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym,
 rozwijanie wiary we własne siły, przełamywanie lęków i obaw,
 rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową, motywowanie do aktywności ruchowej w wybranej (ulubionej) dziedzinie.
b) kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.
c) kształtowanie umiejętności ruchowych przydatnych w grach sportowych
d) wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych
e) wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych.
Podczas warsztatów zawiązała się silna grupa młodych siatkarzy. Młodzież miała okazję uczestniczyć w meczu piłki siatkowej, który odbył się w Olsztynie pomiędzy Skra Bełchatów-AZS Olsztyn.

Zajęcia plastyczno-techniczne.
Ich głównym celem było uwrażliwienie młodzieży na piękno otaczającego świata oraz pobudzanie do samodzielnej twórczej aktywności i rozwijania wyobraźni. Dzięki zastosowaniu różnych technik plastycznych uczniowie nie tylko rozwijali swoje zdolności motoryczne i koordynacyjne, ale także mogli obcować ze sztuką i otwierać się na nią.
Podczas zajęć
1. Ukazywano uczniom, w jaki sposób różne materiały mogą stać się pożytecznym narzędziem w pracy, nauce i zabawie.
2. Kształtowano postawę bezpiecznego posługiwania się narzędziami urządzeniami elektrycznymi, materiałami o wysokiej temperaturze oraz substancjami lotnymi podczas wykonywania wyrobów okolicznościowych
3. Kształtowano uzdolnienia manualne.
4. Kształtowano postawę poznawczą i twórczą
5. Ukazywano możliwości wykorzystania materiałów już niepotrzebnych – rozwijano świadomość ekologiczną
6. Kształtowano umiejętności współpracy i współdziałania w grupie

Zajęcia plastyczno-techniczne były czasem wypełnionym wyobraźnią i twórczą inicjatywą.
W ramach zajęć przygotowano kartki, ozdoby, stroiki, witraże, dekoracje teatralne.
Wykonywano biżuterię i ozdoby na aukcję charytatywną dla chorej Anety. Wykonano ramki i obrazki służące do dekoracji szkolnego korytarza prace tematyczne na konkursy plastyczne,
Organizowane imprezy (biwak, wycieczka do Olsztyna), a także udział w pozalekcyjnych zajęciach realizowanych zgodnie z projektem, cieszyły się dużą popularnością. Uczestnictwo w nich zapewniono dzieciom i młodzieży zagospodarowanie czasu wolnego w sposób zorganizowany, bezpieczny dla siebie i otoczenia, z dala od patologii i uzależnień ,przybliżyło ideę aktywnego spędzania czasu wolnego, pozwoliło na rozwijanie zainteresowań wzmocniło wiedzę na temat uzależnień, sposobów radzenia sobie ze stresem ,a także przyczyniło się do rozwijania poczucia własnej wartości poprzez obserwowanie własnej niepowtarzalności i doświadczanie akceptacji.


Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając na wegorzewo.wm.pl w ramkę "ZAŁÓŻ PROFIL ", która znajduje się w prawym, górnym rogu strony.

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
">kliknij tutaj

Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: sosw1

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5